PROJEKT: Wspólne wartości. 7 lekcji

Projekt “Wspólne wartości. 7 lekcji” jest przedsięwzięciem edukacyjnym mającym na celu poszerzanie wiedzy na temat praw podstawowych i wspólnych wartości Unii Europejskiej. Działania projektowe są skierowane do młodzieży i w zasadniczym stopniu realizowane przez młodzież. Działania projektowe polegają na przeszkoleniu grupy młodych osób z zakresu praw podstawowych i wartości europejskich następnie przygotowanie scenariuszy 7 lekcji o prawach i wartościach oraz przeprowadzenie tych lekcji w szkołach ponadpodstawowych i podstawowych.

Na koniec odbędzie się konferencja z udziałem
beneficjentów projektu. Efektami realizacji projektu będą upowszechnienie wiedzy młodych osób na temat praw podstawowych i wartości UE, uzyskanie wiedzy i umiejętności ochrony swoich praw i wartości. Scenariusze będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych, chcących je wykorzystać do upowszechniania wiedzy i umiejętności w zakresie praw podstawowych i wartości UE.

1 stycznia 2024- 31 grudnia 2024

Projekt będzie realizowany w Namysłowie, gmina Namysłów, powiat namysłowski, województwo opolskie, Polska. Konkretne działania będą prowadzone w szkołach ponadpodstawowych, instytucjach samorządowych, takich jak Biblioteka Publiczna, Izba Regionalna oraz w pomieszczeniach organizacji. Będziemy współpracować z Młodzieżową Radą Miejską, Radą Miejską i Radą Powiatu Namysłowskiego.

Projekt „Wspólne wartości. 7 lekcji” ma być odpowiedzą na zauważalny od lat brak wiedzy na temat
praw podstawowych oraz wartości Unii Europejskiej. Powoduje to, że ludzie, także młodzi, nie rozumieją wspólnoty europejskiej. Nie znamy danych statystycznych na temat staniu wiedzy mieszkańców lokalnej Polski na temat praw i wartości europejskich. Natomiast nasze obserwacje potwierdzają wnioski z ankiet, które przeprowadzaliśmy wśród młodzieży namysłowskich szkół ponadpodstawowych. W polskich szkołach nie ma edukacji na temat praw podstawowych, wartości europejskich czy szerzej funkcjonowania UE, poza wąską grupą licealistów, którzy rozszerzają wiedzę o społeczeństwie jest to mniej więcej 5% uczniów. Przedmiot ten realizowany na poziomie podstawowym dawał choćby ogólny obraz UE, praw i
wartości. Niestety został wycofany ze szkół ponadpodstawowych i zastąpiony przedmiotem o nazwie historia i teraźniejszość. Nie ma też innej formy edukacji europejskiej, czy edukacji dla demokracji. Zwracamy uwagę na ten problem dlatego, że prawie wszyscy młodzi ludzie w Polsce wychodzą z systemu edukacji bez dostatecznej wiedzy obywatelskiej, nie wspominając już o europejskich prawach i wartościach.


Wszystkie działania jako organizacja prowadzimy z poszanowaniem równości płci. Wszyscy, niezależnie od jakichkolwiek różnic, jesteśmy ludźmi i naturalnym dla nas w życiu i pracy jest szacunek dla człowieka. Działania, które planujemy w obszarze poszerzania wiedzy na temat prawo podstawowych i świadomości wartości europejskich będą dostępne na jednakowych zasadach, zarówno kobietom, jak i mężczyznom.

Celem głównym naszego projektu jest poszerzenie wiedzy na temat praw podstawowych, wartości i
funkcjonowania Unii Europejskiej wśród namysłowskiej młodzieży. Realizacja tego celu pozwoli na młodym ludziom na lepsze zrozumienie współczesnego świata i przyczyni się do budowania świadomości europejskiej opartej na wspólnych wartościach. Młodzież zyska kompetencje, które zniwelują możliwości wymierzonej w nią manipulacji mediów czy ludzi dorosłych.

Działaniami w ramach projektu obejmiemy grupę młodych osób, kobiet i mężczyzn, którzy będą chcieli się przeszkolić w obszarze Karty praw podstawowych, wartości europejskich wynikających z Traktatu o Unii Europejskiej oraz szerzej funkcjonowania wspólnoty europejskiej. Warsztaty i szkolenia przewidujemy na pierwsze trzy miesiące realizacji projektu. Będą je przeprowadzać specjaliści w zakresie tematyki projektu.
W kolejnych miesiącach przeszkolona grupa młodych osób przygotuje pod okiem tutorów i dydaktyków 7 scenariuszy lekcji na temat siedmiu praw podstawowych i wartości: godność, wolności, równość, solidarność, prawa obywatelskiej wymiar sprawiedliwości i demokracja. Przygotowanie scenariuszy przez młodzież możliwie najlepiej pozwoli dostosować metody i narzędzia wykorzystane w scenariuszach i następnie w trakcie ich realizacji do oczekiwań młodych ludzi. Zajęcia na ich podstawie będą miały charakter warsztatowy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, będą aktywizujące i inspirujące.
W trzecim etapie realizacji projektu młodzież, która przygotuje wcześniej scenariusze, przystąpi do
realizacji wspomnianych 7 lekcji w szkołach ponadpodstawowych i jeśli będzie to możliwe w
najstarszych klasach szkół podstawowych Namysłowa. W grudniu 2024 r. przewidujemy zorganizowanie konferencji podsumowującej cały projekt i jego rezultaty, omówimy ewaluację projektu i zastanowimy się nad możliwościami dalszego wykorzystania rezultatów projektu. W konferencji udział wezmą przedstawiciele młodzieży, organizacji pozarządowych i samorządowych, w tym nauczyciele oraz decydenci.

W zakresie rozwoju instytucjonalnego w ramach projektu zamierzamy opracować strategię rozwoju naszej organizacji, podjąć działania rozwijające kompetencje członków organizacji,

m.in. w zakresie fundraisingu i dialogu społecznego.

Projekt Splot Wartości jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CERV (Citizens, Equality, Rights and Values). Projekt ma na celu ochronę, promowanie i podnoszenie świadomości w zakresie podstawowych praw i wartości UE poprzez wspieranie organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Projekt skupia się na organizacjach działających regionalnie/lokalnie, które mają mniejszy dostęp do wsparcia informacyjno-edukacyjnego oraz możliwości finansowania działań. 

Projekt obejmie wsparciem min. 460 organizacji pozarządowych i ok. 1000 osób – pracowników/członków/wolontariuszy tych organizacji. Dodatkowo projekt przewiduje ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną, która ma na celu zwiększenie wiedzy na temat wartości UE oraz wzmocnienie osobistego potencjału osób zainteresowanych działalnością społeczną.

Skip to content